Które marki samochodów są najczęściej kradzione? Analiza statystyk dla Polski i Wielkopolski
Problematyka kradzieży pojazdów mechanicznych nie jest zagadnieniem marginalnym, zarówno w kontekście obszarów miejskich jak i wiejskich. Nadal dochodzi do sytuacji, w których zgłaszane są zniknięcia aut, choć statystyki pokazują, że problem ten nie ma już takiej skali jak dawniej. Ciekawym aspektem jest pytanie o to, jakie marki samochodów są najbardziej narażone na działania złodziei na terenie całej Polski oraz specyficznie – Wielkopolski.
Pomimo obserwowanej redukcji skali kradzieży samochodów w naszym kraju w ciągu ostatnich lat, przestępstwa te nadal mają miejsce. Niezwykle wartościowe informacje na ten temat można znaleźć w bazach Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEP), które rejestrują wyrejestrowanie pojazdu z różnorodnych powodów, wśród których znajduje się również kradzież. Analitycy z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar dokonali szczegółowej analizy takich danych.
Według policyjnych procedur, samochód jest oficjalnie uznawany za skradziony po zgłoszeniu jego zniknięcia, natomiast w bazach CEPiK pojawia się dopiero w momencie wyrejestrowania go z powodu kradzieży. Proces ten może trwać wiele miesięcy, co skutkuje sytuacją, gdzie część aut zgłoszonych jako skradzione przez policję, pojawia się w bazach CEPiK jako wyrejestrowane dopiero znacznie później, niekiedy nawet w kolejnym roku.
Warto zaznaczyć, że nie wszystkie pojazdy zgłoszone jako skradzione znajdują swoje odzwierciedlenie w CEPiK. Przykładowo, kiedy samochód zostaje odnaleziony i zwrócony właścicielowi, nie jest on ponownie rejestrowany w systemie.