Skip to content
Marki Online

Marki Online

  • Aktualności
  • Turystyka
    • Co warto zobaczyć w Markach
      • Fabryka Briggs and Posselt
      • Pałacyk Briggsów
      • Rezerwat przyrody Horowe Bagno
      • Kościół św. Izydora Oracza
      • Marecki Ośrodek Kultury im. Tadeusza Lużyńskiego
      • Jezioro Czarne
      • Osiedle robotnicze Briggsów
      • Dom Mikołaja Ciurlionisa
    • Atrakcje dla dzieci w Markach
      • Sala zabaw JU-HU w Markach
      • Park linowy w Markach
      • Fun Park Digiloo w Warszawie
      • Park Rozrywki Julinek
    • Zabytki Marek
      • Czerwony Dwór
    • Najciekawsze atrakcje powiatu wołomińskiego
      • Kościół Świętej Trójcy
      • Muzeum Motoryzacji i Techniki
      • Rezerwat „Łosiowe Błota”
      • Glinianki Zielonka
      • Skansen Kultury Ludowej i Ziemiańskiej w Kuligowie
      • Pomnik Lokomotywy Hutnik 4010
      • Zespół Dworski w Jadowie
  • Budownictwo i inwestycje
  • Imprezy
  • Edukacja
  • Sport
  • Pozostałe
  • Blog
  • Kontakt
  • Historia

Historyczne wyścigi w Markach

Michał Krajewski 16 września 2021
694

Dawna rywalizacja motoryzacyjna

Obecnie wielu kierowcom sen z powiek spędzają bajońskie sumy, jakie muszą wydać za benzynę. Problem może wydawać się bardzo współczesny, natomiast nie inaczej sprawy miały się prawie 100 lat temu. W 1928 roku na Strudze również ten problem był aktualny. Polska doganiała Zachód, upodobniała się do innych krajów również po kątem zwiększania liczby samochodów przypadających na mieszkańców. Jednakże wciąż kłopotem była cena paliwa. Dlatego też powstał pomysł by na Strudze zorganizować nietypowy wyścig samochodowy.

Wyścig nie na szybkość

Zwykle wyścig aut kojarzy się z jak najszybszym dotarciem do mety, natomiast nie było tak w 1928 roku. Wówczas konkurs polegał na wyłonieniu najwydolniejszego auta. Organizatorzy wytyczyli tor w kształcie czworokąta. Łączna długość toru wynosiła 13 km, natomiast do rywalizacji stanęło aż 15 aut. Ta liczba zrobiła ogromne wrażenie, bo nawet na Zachodzie w różnego rodzaju rywalizacjach rzadko kiedy brało udział aż kilkanaście pojazdów. Wyścig polegał na tym, że każdy samochód otrzymywał pewną ilość benzyny. Ilość ta była proporcjonalna do baku, natomiast samochody cięższe i z zakrytą karoserią dostawały nieco więcej paliwa. Następnie samochody startowały z wyznaczonego miejsca i przemierzały tor, aż do całkowitego wyczerpania benzyny. Wygrywał ten samochód który jako ostatni pozostawał na chodzie.

Jak łatwo można było przewidzieć uczestnicy tamtego wyścigu przybrali odmienne taktyki. Wyklarowały się dwie wyraźne grupy. Pierwszą stanowili kierowcy, którzy jechali bardzo powoli, natomiast drugą ci, którzy wciskali gaz do dechy. Wyróżniło się dwóch kierowców, którzy reprezentowali każdą z tych skrajności. Rychter jechał wręcz ślimaczym tempem, najwolniej ze wszystkich, natomiast Zangl pędził tempem wyścigowym. Żaden z nich nie wygrał. Rychter odpadł na dziewiątym, zaś Zangl już na piątym okrążeniu. Zwyciężył Liefieldt, który należał do grupy wolniejszych kierowców, zaś udało mu się wykonać 10 pełnych okrążeń.

Continue Reading

Poprzedni: Historia miasta Marki
Kolejny: Historia wyścigów motorowych w Markach

Powiązane wpisy

Poznajmy historię kościoła Św. Izydora – najstarszej parafii w Markach. Wykład na świeżym powietrzu
  • Aktualności
  • Edukacja
  • Historia

Poznajmy historię kościoła Św. Izydora – najstarszej parafii w Markach. Wykład na świeżym powietrzu

Kamila Kalinowska 27 marca 2025 186
Odwieczne miejsce pamięci w Strudze pomnika Armii Krajowej odnowione dzięki dofinansowaniu
  • Budownictwo i inwestycje
  • Historia

Odwieczne miejsce pamięci w Strudze pomnika Armii Krajowej odnowione dzięki dofinansowaniu

Kamila Kalinowska 8 stycznia 2025 420
Historyczna wieża węglowa przy ul. Gniewkowskiej 42 zarejestrowana jako zabytek
  • Historia
  • Kultura

Historyczna wieża węglowa przy ul. Gniewkowskiej 42 zarejestrowana jako zabytek

Kamila Kalinowska 6 lutego 2024 1055
Po latach od śmierci: Jak wygląda miejsce spoczynku Czesława Kiszczaka i jego żony Marii?
  • Historia

Po latach od śmierci: Jak wygląda miejsce spoczynku Czesława Kiszczaka i jego żony Marii?

Kamila Kalinowska 1 listopada 2023 1325
„Bil” – bohater, który walczył za Marki
  • Historia

„Bil” – bohater, który walczył za Marki

Michał Krajewski 9 sierpnia 2022 1413
Historia wyścigów motorowych w Markach
  • Historia

Historia wyścigów motorowych w Markach

Michał Krajewski 8 grudnia 2021 1369

Zobacz

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisują umowę na projekt nowej trasy kolejowej Zegrze-Przasnysz o wartości 32,5 mln zł
  • Aktualności
  • Budownictwo i inwestycje
  • Miasto

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisują umowę na projekt nowej trasy kolejowej Zegrze-Przasnysz o wartości 32,5 mln zł

Kamila Kalinowska 7 kwietnia 2025 174
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o zawarciu umowy dotyczącej planowania nowej trasy kolejowej między Zegrzem a Przasnyszem. Wartość tego przedsięwzięcia to 32,5 miliona złotych. Wybrany... Czytaj dalej
Tragedia na stacji benzynowej w Warszawie: Nagły zgon mężczyzny wywołał poruszenie
  • Aktualności
  • Bezpieczeństwo i służby

Tragedia na stacji benzynowej w Warszawie: Nagły zgon mężczyzny wywołał poruszenie

Potwierdzenie: Twórca marki "Red is Bad" współpracuje z prokuraturą w sprawie RARS
  • Aktualności
  • Bezpieczeństwo i służby

Potwierdzenie: Twórca marki "Red is Bad" współpracuje z prokuraturą w sprawie RARS

Poznajmy historię kościoła Św. Izydora – najstarszej parafii w Markach. Wykład na świeżym powietrzu
  • Aktualności
  • Edukacja
  • Historia

Poznajmy historię kościoła Św. Izydora – najstarszej parafii w Markach. Wykład na świeżym powietrzu

Debata o bezpieczeństwie mieszkańców Marek i niedobór funkcjonariuszy w lokalnej Policji
  • Aktualności
  • Bezpieczeństwo i służby
  • Miasto

Debata o bezpieczeństwie mieszkańców Marek i niedobór funkcjonariuszy w lokalnej Policji

© 2022 - Marki Online